بادام هندی شور یا بوداده، یکی از پرطرفدارترین تنقلاتی است که در سوپرمارکتهای محله‌ی شما یافت می‌شود. همینطور همراه با کره و به خصوص اگر به سالاد اضافه شود یا به صورت بوداده مصرف کنید، طعم بسیار لذیذی دارد. در واقع، بادام هندی به صورت دانه‌های لوبیایی شکل که به ته سیب بادام هندی یعنی میوه‌ی درخت بادام هندی که بومی ‌مناطق ساحلی شمال شرقی برزیل است، می‌چسبند. با اینکه مردم امریکا از ارزش غذایی سیبهای بادام هندی آگاه نیستند، در برزیل و دریای کارائیب، جزو خوراکیهای لذیذ به شمار می‌رود. بادام هندی همیشه با پوست فروخته می‌شود زیرا مواد داخل پوست آن حاوی صمغ تلخی است که به عنوان مرهم شناخته شده است و قبل از اینکه مغز آن آماده‌ی مصرف شود باید با دقت آن را خارج کنند.
 
تاریخچه
درخت بادام هندی بومی ‌مناطق ساحلی برزیل است. در قرن شانزدهم کاوشگران پرتقالی، درخت بادام هندی را از کشورهای امریکای جنوبی آوردند و به مناطق گرمسیر مانند هند و دیگر کشورهای افریقایی یعنی جایی که هم اکنون کشت می‌شود، معرفی کردند. درخت بادام هندی همیشه بدلیل چوب، مرهم و سیب آن منبع ارزشمندی محسوب می‌گردد اما خود آن تا اوایل قرن بیستم معروف نشده بود. امروزه، تجار اصلی بادام هندی، هند، برزیل، موزامبیک، تانزانیا و نیجریه هستند.
 
 فواید بادام هندی 
 
مواد موجود در 100 گرم بادام هندی
مس 0.76 میلی گرم
منیزیم 89.05 میلی گرم
تریپتوفان 0.07 گرم
فسفر 167.83 میلی گرم
 
 چربیهای اشباع نشده، محافظ قلب
نه تنها بادام هندی نسبت به مغزجات دیگر از چربی کمتری برخوردار است، تقریباً 75% چربی آن اسیدهای چرب اشباع نشده است، به علاوه‌ی حدود 75% اسید چرب اشباع نشده‌ی حاوی اسید اولئیک، یعنی چربی اشباع نشده‌ای که برای سلامتی قلب مفید است و در روغن زیتون یافت می‌شود . مطالعات نشان می‌دهد که اسید اولئیک، سلامت عروق قلب را حتی در اشخاص دیابتی بالا می‌برد.  مطالعاتی که در مورد اشخاص دیابتی انجام شده نشان می‌دهد هنگامیکه چربی اشباع نشده به رژیم غذایی کم چربی اضافه می‌شود، می‌تواند به کاهش سطح‌تری گلیسیرید کمک کند.  تری گلیسیرید شکلی است که در آن چربیها به خون برده می‌شوند و سطح بالای آن احتمال خطر بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. بنابراین، برای اینکه از مصرف چربی اشباع نشده در رژیم غذایی خود مطمئن شوید، لذت بردن از بادام هندی ایده‌ی بسیار خوبی است به خصوص برای افراد دیابتی. 
 
عاشق قلبتان هستید؟ پس، مغزجات مصرف کنید
طبق تحقیقاتی که در مجله انگلیسی تغذیه منتشر شد، چندین نوع مغزجات را بین غذاهای گیاهی که حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان بودند، معرفی کرد و آنها را کلید محافظت از قلب دانست. این نتیجه را می‌توان با مصرف مغزجاتی که آنتی اکسیدان بالایی دارند، در مطالعات سلامتی بانوان آیووا دید که نشان داد با مصرف بالای مغزجات کره‌ای خطر مرگ بر اثر قلب و عروق و بیماریهای سکته قلبی کاهش یافت. میزان کل مرگ 11% کاهش یافت که 19% به خاطر مصرف یک تا چهار مرتبه در هفته مغزجات کره‌ای بود.
نکته عملی: برای پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سکته قلبی، از خوردن بادام هندی یا مغزجات دیگر یا یک قاشق از پودر آن حداقل 4 بار در هفته لذت ببرید.
 
مس برای دفاع آنتی اکسیدان، تولید انرژی، استخوان و رگهای خونی
مس به عنوان عنصر اساسی بسیاری از آنزیمها نقش مهمی ‌در فعالیتهای فیزیکی شامل بهره‌گیری از آهن، حذف رادیکالهای آزاد، رشد استخوان و عناصر مربوط به آن و پوست سازی و رنگدانه‌ی مو به نام ملانین ایفا می‌کند. مثلاً مس عنصر اصلی آنزیم دسیموتاس سوپراکسید است که در تولید انرژی و دفاع آنتی اکسیدان نقش مهمی‌ دارد.  همچنین، مس برای فعالیت اکسیداس لایسیل، آنزیمی‌که در  اتصالات کلاژن و الاستین که هر دو ماده‌ی اصلی و انعطاف‌پذیری رگهای خونی، استخوان و مفاصل را فراهم می‌کنند، به کار رفته است. مصرف کم مس ممکن است با افزایش تولید رادیکال آزاد مدفوعی و فعالیت فسفات آلکالین آب مدفوع، یعنی عوامل خطرناکی که در ایجاد سرطان روده بزرگ دخالت دارد، در ارتباط باشد. بسیاری از مشکلات سلامتی زمانی گسترش می‌یابد که برداشت(مصرف) مس کافی نباشد، که شامل کم خونی بر اثر فقر آهن، پارگی رگهای خونی، استئوپروسیس، مشکلات مفاصل مانند آرتروز روماتیسم، اختلالات مغزی، افزایش سطح کلسترول بد(ال دی ال) و کاهش کلسترول خوب (اچ دی ال )، نامنظم بودن ضربان قلب و افزایش آسیب پذیری عفونت است. اگر صبح‌ها یک چهارم فنجان بادام هندی مصرف کنید، 38% مس روزانه شما تأمین خواهد شد.
 
با مصرف بادام هندی آرامش بگیرید و رشد استخوان خود را افزایش دهید
همه می‌دانند که برای داشتن استخوانی قوی، کلسیم، لازم و ضروری است . اما منیزیوم هم برای سلامتی استخوان حیاتی است. حدود دو سوم منیزیوم بدن انسان در استخوان ما یافت می‌شود.  مقداری از آن به رشد ساختار فیزیکی استخوان کمک می‌کند .  در حالیکه بقیه در سطح استخوان یعنی جایی که بدن برای کشیدگی نیاز دارد، یافت می‌شود. منیزیوم، با متعادل کردن کلسیم به تنظیم اعصاب و کشش ماهیچه کمک می‌کند. در بسیاری از سلولهای عصبی منیزیوم به عنوان کانال مسدود کننده خود کلسیم به کار می‌رود که کلسیم از ورود سریع خودش به سلول عصبی جلوگیری می‌کند . با مسدود کردن ورود کلسیم، منیزیوم، اعصاب ما (و رگهای خونی و ماهیچه‌هایی که آنها را ضعیف می‌کند) را حفظ و راحت می‌سازد. اگر رژیم غذایی ما می‌تواند کمی‌منیزیوم برای ما فراهم کند، کلسیم می‌تواند آزادانه وارد بشود وسلول عصبی می‌تواند بیش از حد فعال شود، پیامهای زیادی بفرستد و باعث انقباض بیش از حد بشود. بنابراین، اگر منیزیوم به میزان کافی دریافت نشود می‌تواند باعث فشار خون بالا، گرفتگی عضله (شامل :گرفتگی عضله قلب یا گرفتگی مسیرهای هوایی آسم ) و سردردهای میگرنی و همچنین گرفتگی عضله شکم، فشار عصبی، گلودرد و خستگی شود.) آوردن این اثرات در اینجا تعجب آور نیست زیرا مطالعات نشان داده‌اند که منیزیوم به کاهش تکرار حملات میگرن، کاهش فشار خون و جلوگیری از حملات قلبی، افزایش الگوهای نرمال خواب در بانوانی که ازاختلالات خواب هنگام یائسگی رنج می‌برند و کاهش آسمهای وخیم کمک می‌کنند. فقط یک چهارم فنجان بادام هندی 3/22 % منیزیوم روزانه را فراهم می‌کند.
 
کمک به پیشگیری از سنگ صفرا
اطلاعات مربوط به 20 سال رژیم غذایی که بر روی هشتاد هزار زن جمع آوری شد، نشان می‌دهد که زنانی که هر هفته حداقل 1 مثقال گردو، مغزجات خام یا بوداده می‌خورند 25% کمتر به خطر سنگ صفرا مبتلا می‌شوند. از آنجاییکه یک مثقال، فقط 6/38 یا حدود 2 قاشق گردو است به سادگی می‌توان گفت که با خوردن 1 بادام هندی بوداده و ساندویچ ژله‌ای (اگر از نان گندم برای فیبر آن، ویتامین و مواد معدنی استفاده شود)برای ناهار هر هفته و یک مشت بادام هندی که به عنوان عصرانه صرف می‌کنید یا مقداری بادام هندی که در بلغور، جو یا سالاد خود می‌اندازید از بیماری سنگ صفرا جلوگیری کرد.
 
خوردن مغزجات خطر افزایش وزن را کمتر می‌کند
گرچه مغزجات به داشتن خواص محافظت از قلب معروفند، بسیاری از افراد به خاطر ترس از چاقی از خوردن آن اجتناب می‌ورزند. مطالعه‌ای که در مجله "چاقی" منتشر شد نشان می‌دهد که چنین ترسهایی بی‌موردند. در واقع افرادی که حداقل 2 بار در هفته مغزجات مصرف می‌کنند کمتر از آنهایی چاق می‌شوند که اصلاً مغزجات نمی‌خورند. 28 ماه مطالعه بر 8865 مرد و زن در اسپانیا نشان داد که کسانی که حداقل هفته ای 2 بار مغزجات می‌خورند 31% کمتر از کسانی که اصلاً مصرف نمی‌کردند، افزایش وزن داشتند و بین شرکت کنندگانی که در این مطالعه وزن آنها افزایش یافته بود، آنهایی که اصلاً مغزجات نمی‌خوردند نسبت به کسانی که حداقل 2 بار در هفته می‌خوردند اضافه وزن بیشتری داشتند (به طور میانگین 494 گرم بیشتر). مولفان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که :" مصرف مکرر مغزجات با کاهش خطر چاقی (5 کیلوگرم بیشتر)ارتباط داشت. این نتایج از توصیه مصرف مغزجات به عنوان عنصر مهم رژیم محافظت از قلب حمایت و همچنین ترس از احتمال چاقی را کم کرد. "
نکته عملی:نگذارید مسائل مربوط به چاقی شما را از خوردن غذاهای لذیذ و بسیاری از فواید سلامتی مغزجات بازبدارد.
* صبح ها مقداری مغزجات کره‌ای را روی نان تست یا باگت بمالید.

*ساقه‌ی کرفس را با مغزجات کره‌ای برای یک عصرانه پر کنید.

*یک مشت مغزجات روی برشتوک صبحانه، سالاد ناهار و سبزیجات بخار پز شده شام بپاشید.

*یا اینکه فقط از یک مشت مغزجات بوداده به عنوان تنقلات سالم لذت ببرید.
 
چگونه انتخاب و نگهداری کنیم
بادام هندی عموماً به صورت فله یا بسته‌بندی‌های بزرگ در دسترس ما قرار دارند.  مانند هر غذای دیگری که از فروشگاه خریداری می‌کنید مطمئن شوید که بسته‌های آن درست بسته‌بندی شده است یا نه و اینکه فروشگاه از لحاظ نقل و انتقال این محصول برای اطمینان از تازگی آن، قابل اعتماد است یا خیر؟ چه بادام هندی به صورت فله و چه در بسته بندی باشد، از نداشتن رطوبت یا آفت ناشی از حشره و اینکه چروکیده باشد، اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان آن را بو کنید تا مطمئن شوید مانده نیست. بادام هندی، با توجه به میزان بالای اسید اولئیک بیشتر از دیگر مغزجات قابل نگهداری است اما باید در ظرفی دردار و محکم داخل یخچال نگهداری شود، جایی که بتوان تا شش ماه نگه داشت یا در فریزر که می‌توان تا حدود یک سال آن را نگهداری کرد. بادام هندی کره‌ای، مادامی‌که در آن باز نشده باشد، باید داخل یخچال نگهداری شود.
+ نوشته شده در  2009/7/21ساعت 11 AM  توسط   |